کامارو ZL1، فرزند جسور شورولت در سال 2014
1 نظر, 1392/10/22, در آزمایش فنی, آمریکایی, اسلایدر, شورولت, کوپه
محمد ایزدی – بعد از معرفی شورلت کامارو ZL1 کوپه در سال 2012 ، این خودرو توانست رده ششم جدول بهترین خودروهای سال 2012 را به خود اختصاص دهد و همچنین توانست دیگر رقیب آمریکایی خود یعنی فرود شبلی 2012 را به راحتی پشت سر بگذارد. این در حالی بود که کامارو علاوه بر شکست شبلی 2012 جایگاه ویژه ای را در بین دوستاران خودروهای آمریکایی بدست آورد.
در این تست نیز نسخه 2014 این محصول مورد ارزیابی قرار گرفته است.خودروی مورد تست یعنی کامارو ZL1 از گیربکس 6 سرعته بهره می برد اما شلبی GT500 فاقد این گیربکس بود که در تمامی مراحل تست سرعت خودرو به طور محسوس خود نمایی می کرد.
محصول 2014 شورلت مجهز به پیشرانه 6.2 لیتری LSA V8 بوده که به لطف بهرگیری از سوپر چارجر قادر به تولید 580 اسب بخار نیرو و 556 پوند فوت گشتاور می باشد و می تواند این خودرو 1998 کیلوگرمی را در مدت 4.1 ثانیه از حال سکون به 100 کیلومتر سرعت برساند. لازم به ذکر است ، این نسخه موتوری مورد استفاده بر روی ZL1 در کادیلاکCTS-V نیز مورد استفاده قرار گرفته بود که بر روی کادیلاک قادر به تولید 556 اسب بخار نیرو بود و ماکزیمم گشتاور تولیدی آن به 551 پوند فوت می رسید. این توان بازدهی بالا شورلت کامارو ZL1 (2014) باعث شده تا به قوی ترین خودرو تاریخ جنرال موتورز تبدیل شود ، اما این پایان کار نبوده و بر خلاف نظر همگان ZL1 در رده اول سریع ترین خودرو این کمپانی قرار نخواهد گرفت؛ بلکه این افتخار بزرگ به نسخه محدود شده شورلت کورت 2013 با توان خروجی 505 اسب بخار تعلق می گیرد.
در تست شتاب نیز که در پیست درگ انجام شد ، ZL1 توانست مسافت 400 متر را در مدت زمان 12.5 ثانیه و با سرعت 184 کیلومتر بپیماید.
در بخش تست شهری خودرو متوجه سیستم تعلیق مغناطیسی می شوید که هم در حالت رانندگی کانفورت ( معمولی ) و حالت ورزشی ( اسپرت ) آرامش درخور توجهی را برای شما به ارمغان می آورد ، همین عامل نیز در سر پیچ ها باعث می شود تا هیجان قابل لمسی به راننده منتقل شود.
در ادامه بررسی های خود تصمیم به محک زدن توان پیشرانه گرفتیم ، موتور سوپر چارج این خودرو در حد قابل توجهی تورک بالایی را تولید می کند و برای دود کردن لاستیک ها حتی در دنده 2 کافی به نظر می رسد ، فقط کافیست تا پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا صدای گوش نواز صوت سوپر چارجر به همراه صدای اگروز به گوش شما برسد! شورلت نیز مانند نمونه های قبلی حالت رانندگی اسپرت را برای مدل 2014 تعبیه کرده است و به راننده این امکان را می دهد تا دراستارت زمان کمتری را از دست بدهد همچنین تعویض دنده ها با سرعت بیشتری انجام پذیرد و تأخیر پدال گاز را به طرز قابل توجهی کمتر می شود اما با تمامی این اوصاف هنوز هم تاخیر گیربکس در زمان سنگین کردن دنده ها به چشم می خورد.پدال های تعویض دنده نیز در پشت فرمان تعبیه شده و به کنترل بیشتر راننده بر تعویض دنده کمک می کند هر چند جذابیت گیربکس های دوکلاچه و یا حتی 8سرعته ZF تجربه بسیار دلچسب تری را برای شما به ارمغان می آورد.
در مسیر های پر ترافیک نیز دمای موتور و مصرف سوخت خودرو به لطف بهرگیری از سیستم STOP & GO از مرز تعیین شده خود تجاوز نمی کند!در کل مسیر تست ، شاید مهم ترین ضعف موجود که بیش از همه خود نمایی می کرد ، سقف تاشو خودرو بود که علاوه بر تأخیر بسیار زیاد ، در مقابل هوا بسیار نفوذ پذیر بود.هر چند مسئولین جنرال موتور وعده رفع این مشکل را داده بودند ولی باز هم تاخیر زیاد در زمان تاشدن و باز شدن آن به چشم می خورد.
از مهم ترین رقیب های کامارو ZL1 می توان به فورد شبلی GT500 (662 اسب بخار ) با قیمت 60.595 هزار دلار و مرسدس بنز C63 AMG (481 اسب بخار ) با قیمت 65.375 هزار دلار اشاره نمود.
قیمت این خودرو نیز برای مدل پایه 61.150 هزار دلار و نسخه مورد آزمایش 66.630 هزار دلار در نظر گرفته شده است.
روز چهارشنبه 27 مارچ سال 2013 میلادی، در محل برگزاری نمایشگاه اتومبیل در نیویورک بار دیگر غرش شورلت کامارو z28 بر خاست .
این مدل از یک پیشرانه 7 لیتری v8 آلومینیمی با 500 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور نیرو می گیرد که انتظار می رود شتاب اولیه زیر 5 ثانیه و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی معادل 300 کیلومتر بر ساعت را برای آن به دنبال داشته باشد.
سیستم روغن کاری dry-sump، اگزوز پیشرفته، جعبه دنده 6 سرعته دستی، دیفرانسیل با لغزش محدود، سامانه اعمال زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها، براگیر و دیفیوزر عقب، رکاب های جانبی اسپرت، دیسک های ترمز «برمبو» از جنس سرامیک کربن با اندازه 15.5 اینچ در جلو و 15.3 اینچ در عقب، تایرهای 305 با 30 میلی متر پهنا ساخت «پیرلی»، رینگ های 19 اینچی، صندلی های اسپرت «ریکارو» با کمربندهای ایمنی مسابقه ای، سیستم کنترل ثبات و پایداری الکترونیکی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (سفارشی)، امکان تنظیم برقی صندلی های جلو (سفارشی) و سیستم نور زنون (سفارشی) از جمله شاخصه ها و امکانات این مدل به شمار می روند.
شایان توجه است، فروش این مدل از اوایل سال 2014 میلادی آغاز خواهد شد.
به تصاویر زیر نیز توجه فرمایید:
کامارو با رنگ سفارشی
یکی از آخرین کامارو های 2013 وارد شده به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با رنگی سفارشی است . این خودرو با موتور هشت سیلندر 6.2 لیتری خود قادر به تولید 420 اسب بخار قدرت است . کامارو با قیمتی مابین 40 الی 78 هزار دلار در سه مدل RS و SS و ZL1 در منطقه آزاد ارس قابل تهیه است .
کامارو با رنگ سفارشی
یکی از آخرین کامارو های 2013 وارد شده به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با رنگی سفارشی است . این خودرو با موتور هشت سیلندر 6.2 لیتری خود قادر به تولید 420 اسب بخار قدرت است . کامارو با قیمتی مابین 40 الی 78 هزار دلار در سه مدل RS و SS و ZL1 در منطقه آزاد ارس قابل تهیه است .
جدیدترین محصول شورلت کامارو در پیست نوربورینگ در حدود چهار ثانیه سریع تر از شورلت کامارو ZL1 است که بدین ترتیب سریع ترین خودرو تاریخ کامارو است.
با وجود پیست بارانی کامارو Z28 موفق شد سریع ترین زمان را در میان خودروهای نسل کامارو به خود اختصاص دهد و در واقع Z28 سریع تر از خودروهای اسپرت مانند پورشه ۹۱۱ کارا اس و حتی لامبورگینی Murcielago LP640 است.
این خودرو دارای یک موتور ۷٫۰ لیتری LS7 با قدرت پیشرانه ۵۰۵ اسب بخار و ۴۸۱ پوند بر فوت نیروی گشتاور است و البته در حدود ۳۰۰ پوند سبک تر از سوپرشارژ ZL1 است.
به هر حال این خودرو سریع ترین، گرانترین و به یادماندنی ترین خودرو در نسل پنجم کامارو است و البته جنرال موتورز به احتمال فراوان قصد دارد تنها بین ۳ تا ۴ هزار خودرو از این مدل در هر سال تولید کند.
هر چند قیمت گذاری رسمیبرای این خودرو اعلام نشده است این خودرو به طور یقین قیمتی بالاتر از ۵۶ هزار دلار در هر سال خواهد داشت.
مشخصات 2014 Chevrolet Camaro Z/28
نوع خودرو | موتور جلو ، دیفرانسیل عقب کوپه دو در، چهار نفره |
موتور | 8 سیلندر خورجینی /7.0 لیتر/16 سوپاپ |
قدرت خروجی | 505 اسب بخار در 6100 rpm |
گشتاور | 481 lb-ft در 4800 rpm |
جعبه دنده | 6 سرعته دستی |
وزن تقسیم وزن |
3858 lb 53% جلو ، 47% عقب |
شتاب 0-60 MPH | 4.0 ثانیه |
رکورد 1/4 مایل | 12.3 ثانیه – 117.2 مایل بر ساعت |
ترمزگیری از سرعت 60 mph | 97 FT |
تست Figure Eight | 23.6 ثانیه – 0.84 G |
شتاب جانبی (میانگین) | 1.06 G |
طولxعرضxارتفاع | 52.4×76.9×192.3 اینچ |
قیمت پایه | 75,995 $ |
قیمت نمونه موجود در تست | 77,145 $ |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 15mpg |
گارانتی | 3 سال یا 36,000 مایل |